Урок №19 КОЛОРИТ

Мета:

•         навчальна: ознайомити учнів з поняттям «колорит», впливом кольору на людину; актуалізувати знання з кольорознавства;

•         розвивальна: розвивати кольоросприйняття ока, уміння насолоджуватися спогляданням творів образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;

•         виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва.

Оснащення: гуашеві або акварельні фарби, пензлі, прості олівці, гумки, аркуші паперу (альбоми), ємності для води, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки; репродукції картин (М. Сар’ян «Море. Сфінкс», Ель Греко «Мадонна милосердя», П. Сезанн «Автопортрет», А. Матісс «Блакитна скатертина», В. ван Гог «Зіркова ніч», В. Борисов-Мусатов «Портрет дами», П. Синьяк «Сосна», М. Врубель «Царівна-Лебідь»), роздавальний матеріал.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

•         Що таке колір?

•         Що ми називаємо колірним спектром?

•         Які кольори є складовими спектрального (колірного) кола?

3. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Видатний французький художник Жан-Огюст-Домінік Енгр уважав, що «колір доповнює живопис прикрасами, але він не більше ніж придворна пані із почту королеви». Спробуймо сьогодні з’ясувати, чи правий він був.

4. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Вам відомо, що основним художнім засобом живопису є колір. Він може викликати різні почуттєві асоціації. Сполучення кольорів у творах живопису створює певну систему: колорит — співвідношення барв, кольорів за тоном, насиченістю, що створює певну єдність картини, фрески та ін. (Запис до словничків.)

Колорит розкриває нам кольорове багатство світу. Він допомагає художникові передати настрій у картині: може бути спокійним і напруженим, радісним і сумним та ін., а також теплим і холодним, світлим і темним.

Видатний вірменський художник Мартирос Сергійович Сар’ян говорив, що у живописця є тільки один засіб розповісти про світ та про себе — це колір. Колір створює емоційне напруження у картині (згадаймо, наприклад, картини Ель Греко або Поля Сезанна), особливо вдало психологічний вплив кольору використовували Анрі Матісс та Вінсен ван Гог. Полотна Ван Гога побудовані на контрастних сполученнях кольорів, які є психологічним фактором, передають настрій.

Відчуття колориту — це дар. Видатними художниками-колористами були Ілля Юхимович Рєпін, Василь Іванович Суриков, Костянтин Олексійович Коровін, Михайло Олександрович Врубель, Віктор Слпідифорович Борисов-Мусатов (демонстрування наочності).

Чи знаєте ви, що проблему колориту, гармонії кольору та його розвитку в картині багато хто з видатних художників (Мікеланджело, Е. Делакруа, Ж. Б. Коро, В. Полєнов, К. Коровін, І. Рєпін, В. Суриков та ін.) розв’язував завдяки тому, що мав музичну освіту?

Принципи побудови та розвитку музичного твору ці художники використовували під час створення живописного твору.

Прикладом яскравого вираження колориту в живописі є роботи І. Рєпіна, який писав у теплому золотаво-жовто-червоному колориті.

Улюблений колорит В. Сурикова складався з блакитнувато-синіх, холодних кольорів, а М. Врубель віддавав перевагу сіро-блакитним кольорам.

Часто колорит є основним засобом для передавання національних особливостей, природи, побуту людей; тоді йдеться про національний колорит. Прикладом національного колориту є твори М. Сар’яна.

Психологи вже довели, що колір має емоційне забарвлення, тобто викликає певні почуття. Виконаймо вправу і дізнаємося, чи справді це так.

Навчальна вправа

Учні отримують картки з різнокольоровими монотипіями. Поруч із монотипією написано людські стани та настрої (радість, смуток, тривога, горе, знервованість, піднесення, ніжність, переживання та ін.).

Завдання: підкреслити те, що відповідає кольору або поєднанню кольорів на картці (монотипії).

Фізкультхвилинка

5. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Варіант №1. Малювання композиції-спогаду в теплому або холодному колориті

Варіант №2. Створення монотипії у певному колориті за запропонованим настроєм (смуток, радість, хвилювання, тривога, злість та ін.)

6. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

§   Що таке колорит?

§   Які кольори переважають у ваших роботах? Чому?

§   Колорит яких робіт художників викликає у вас відчуття спокою? напруження?

7ЗАВЕРШЕННЯ УРОКУ

1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).

2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести гуаше-ві або акварельні фарби, прості олівці, гумки, пензлі, аркуші паперу (альбоми).

3. Проголошення уроку завершеним.

ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

А. Матісс «Блакитна скатертина»

В. Борисов-Мусатов «Портрет дами»

В. ван Гог «Зіркова ніч»

П. Сезанн «Автопортрет»

М. Врубель «Царівна-Лебідь»

М. Сар’ян «Море. Сфінкс»

Ель Греко Мадонна милосердя

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Google Buzz
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *