Монументальний живопис. Ескіз вітража за власним задумом

Мета:оновити знання учнів з живопису, як виду образотворчого мистецтва, з монументальним живописом ; познайомити з історією виникнення та розвитку вітража, з технікою виконання імітації  вітража з самоклеючого паперу; надати  навички створення вітражної композиції; засвоїти правильну побудову композиції на аркуші паперу; формувати вміння передавати настрій за допомогою кольору;

розвивати творче мислення, уміння аналізувати, творчість і фантазію ;  виховувати любов і цікавість до творів світового мистецтва, до природи.

Очікувані результати       

Після уроку учні будуть:

  • знати:   основні поняття теми;

                   види живопису та монументального живопису;

будуть знати що таке вітраж, як він виник та

розвивався;    технологію  виготовлення вітража;

  • вміти:    пояснити, що таке монументальний живопис та назвати його види;

створювати  різні композиції малюнків для вітражів;

                           

  • розуміти:  призначення монументального живопису та його видів;

                         призначення вітражів.

 

Основні поняття: живопис, монументальний живопис, вітраж, фреска, мозаїка, ескіз, композиція, інтер’єр, імітація, технологія.

 

Тип уроку: комбінований.

Методи: робота в групах

Техніка виконання: аплікація  з самоклеючого паперу

Обладнання:

для вчителя:  роботи-зразки з різними видами живопису, роздавальний

матеріал з завданням для кожної групи,

презентації «Живопис», «Монументальний живопис.

Вітраж», проекційна дошка, проектор, ноутбук

для учнів: аркуш паперу, олівець, гумка, прозорий файл,самоклеючий папір, чорний маркер, ножиці.

           Структура уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. IV. Вивчення нового матеріалу
  2. V. Практична робота
  3. VI. Закріплення нових знань

VIІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

Хід уроку.

 

І.Організаційний момент

Вчитель включає легку музику і починає урок з вислову:

Живопис – це поезія, яку бачать,

а поезія – це живопис, який чують
Леонардо да Вінчі

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання до учнів:

Що таке живопис?

Які види живопису ви знаєте?

Що таке станковий живопис?

Що таке декоративний живопис?

Що таке монументальний живопис?

Які жанри живопису ви знаєте?

Якими матеріалами та інструментами виконуються живописні роботи?

Учні відповідають на запитання,  демонструючи свої знання отримані на попередніх уроках.

Вчитель починає демонстрацію презентації «Живопис»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Розрізняють такі види живопису: монументально-декоративний (стінні розписи, плафони, панно),

станковий (картини),

декораційний (декорації для театру та кіно),

Монументальний живопис — це живописне зображення на внутрішніх або зовнішніх поверхнях архітектурних споруд. Зміст і образне вирішення композиції може бути самостійним, але вони не мають суперечити архітектурному стилеві споруди або інтер’єру, де знаходяться.

Монументальний живопис буває кількох видів: мозаїка, фреска, вітражі. Вчитель продовжує демонстрацію презентації.

Мозаїка – це картини, які роблять зі шматочків різнокольорових твердих матеріалів (смальти, природного кольорового каміння, кераміки, скла) добре підігнаних одне до одного та закріплених цементом або спеціальною мастикою на стіні.

Фреска ( у перекладі з італійської мови означає «свіжий», «сирий») наноситься на сиру штукатурку за короткий проміжок часу, коли розчин ще не затвердів і добре всотує фарбу.

Вітраж – це сюжетна або орнаментальна композиція, виконана з шматочків прозорого кольорового скла, яку скріплювали свинцевим обрамленням. Вітраж – сюжетна або орнаментальна композиція, виконана з шматочків прозорого скла, яку скріплювали свинцевим обрамленням. Вона розрахована на наскрізне освітлення й призначена для заповнення віконних рам в окремих архітектурних спорудах. Вітражі широко використовувалися в готичних соборах ХІІІ – Х\/ ст. усі вітражі того часу мали релігійний зміст і складали цілі ансамблі, гармонуючи з архітектурою середньовічного собору.

Сьогодні ж ми зупинимося на такому виді монументального живопису як вітраж. І, можливо, практичне завдання, яке ви будете виконувати на уроці, знайде своє застосування в оформленні інтер’єру вашої кімнати чи квартири.

Вчитель завершує показ презентації «Живопис» і включає перший слайд презентації «Монументальний живопис. Вітраж»

  1. IV. Вивчення нового матеріалу

            Коли були створені перші вітражі , сказати важко, хоч відомо, що мозаїки з невеликих пластинок кольорового скла були створені ще в Стародавньому Римі у храмах перших християн ( І ст. н.е. ) з літературних джерел відомо, що під час розкопок міст Помпеї і Геркуланума, які загинули в 79р. н.е. від виверження вулкана Везувію, знайдені кольорові фрагменти вітражів.
Застосування кольорового скла для прикрашання вікон храмів почалося з того часу, коли християнство визнали офіційною державною релігією у Римській імперії.
Вікна Софійського собору в Константинополі, який став столицею Візантії (330 р. н. е.), були засклені кольоровим склом. У Каїрі ( Єгипет) в мечетях збереглися орнаментальні віконні решітки, які служили для кольорових вітражів. В арабському мистецтві часів халіфату, яке склалося задовго до ісламу, також використовувалась віконна скляна мозаїка. Кольорове скло вставлялося у віконні ажури, які орнаментувалися дерев’яними переплетіннями. Цей метод узорчатих віконних решіток в країнах Середньої Азії та Сходу проіснував сотні років. У V – VI ст.. до н. е. мозаїкою з кольорового скла прикрашали вікна храмів у різних містах Галії, звідки це мистецтво і проникло в європейські країни.
Історія вітражного мистецтва починається десь з романського періоду. Наприкінці Х ст. виник і розвинувся живопис на склі. Скляна мозаїка продовжувала існувати в поєднанні з живописом на склі, хоч відійшла на другий план як фонове доповнення.
З ХІ ст. на соборних вітражах, крім орнаментальних прикрас, почали з’являтися зображення святих. Фігурні зображення не займали всього віконного простору, а тільки його середину. Малюнки у вітражах примітивні, фігури святих дуже умовні, обличчя й інші деталі, написані соковитими контурами на локальних кольорових скельцях, трохи схематичні.      В ХІІ ст. з’явилися вікна з медальйонами. Фігури стають за розмірами менші, хоч будуються за канонами старих композицій. Центральні місця відводять зображенню сцен зі Святого Письма, а місце, що залишилося, займає рослинний орнамент. Вітражне мистецтво бере свій початок у далекому минулому. Тоді воно застосовувалось переважно в декоруванні культових споруд.
З точки зору фізики скло являє собою «перехолоджену рідину» і в зв’язку з цим після виходу з плавленої печі не кристалізується, заливаючись абсолютно однорідною консистенцією. Ця властивість дозволяє всім видам скла — матовому, прозорому, білому і кольоровому — демонструвати унікальні можливості переломлення проходячого скрізь нього променів світла, надаючи ефекту блиску дорогоцінних каменів.
Традиційна технологія виготовлення вітражів кінцевою сформувалась в ХІ ст..

Безмежна фантазія людини-творця. Свої твори митці викону­ють на різноманітних матеріалах: тканині, камені, дереві, металі, картоні. З давніх-давен на теренах України побутувало народне ма­лярство, у тому числі й твори, виконані на склі. Роботи народних майстрів завжди відзначалися яскравою, простою композиційною будовою, інколи вони доповнювалися текстовими матеріалами. Зображення виконувалося площинно, тобто не передавався об’єм. Популярними були сцени з повсякденного життя, квіти, птахи (ле­беді), тварини (олень, кінь). Інколи кольоровим фоном таких робіт слугувала фольга.

Народні умільці під скло підкладали рисунок, виконаний олівцем, наносили на скло контури та дрібні деталі за допомогою чорної олійної фарби. Коли фарба висихала, не зафарбовані місця за­повнювали кольоровими олійними фарбами або закривали фольгою. Готову роботу вбирали в рамку. Щоб запобігти пошкодженню шару фарб, його закривали картоном або цупким папером. Зображення в таких роботах завжди виходить зворотнім, бо живописний шар мусить залишатися під склом. Майстер враховує цю особливість, і калькуючи лінійний рисунок.

Найяскравішими представниками українського народного ма­лярства є Катерина Білокур У її творах тонко вловлена душа українського народу. |Сюжети виконані на ґрунті багатовікових традицій. У них відтворені рослинні та анімалістичні мотиви. Майстриня працювали на папері, картоні, тканині олійними, акварельними та гуашевими фарбами. Більшість творів Катерини Білокур написані на мішковині.

Я бачу вас зацікавила історія життя і творчість Катерини Білокур, завдання для дослідників.

 

Композиція

Імітація

 

  1. V. Практична робота

Cпростити та декоративно обробити форму зображуваних предметів. Що  полегшить подальшу роботу над створенням імітації вітражу в техніці аплікація з кольорового паперу. За основу вітражної композиції пропоную взяти рослинні  мотиви.

 

Учні отримують карточки з практичними завданнями (Кожна група окреме завдання).

Група червоних – Ескіз вітражу для вікна.

Група зелених – Ескіз вітражу для дверей.

Група синіх – Ескіз вітражу для стіни.

Група фіолетових – Ескіз вітражу для посуду.

 

Послідовність виконання ескізу:

  1. підібрати формат паперу та мотив для вітражу;
  2. олівцем навести загальні лінії фону;
  3. нанести детальні елементи малюнка;
  4. пронумерувати та вирізати елементи малюнка;
  5. обрати колір самоклеючого паперу і обвести на ньому деталі квітки.
  6. вирізати деталі самоклеючого паперу, повторити правила безпечної роботи з ножицями.
  7. наклеїти деталі з паперу на поверхню файлу.
  8. обвести елементи вітражу чорним маркером.
  9. естетично оздобити роботу за власним задумом

Учні працюють під контролем учителя, при необхідності він надає їм індивідуальну допомогу.

 

  1. VI. Закріплення нових знань

                 Завдання для рефлексії.

Закріпити виконані роботи на дошці.Для того щоб вирисли такі гарні вітражні квіти потрібні були краплі дощових знань, які ми отримали і закріпили на цьому уроці:

  • живопис , монументальний живопис, мозаїка, фреска,вітраж, композиція, інтер’єр, імітація.

 

 

 

VIІ. Підсумок уроку

         Оцінювання знань та вмінь учнів.

В процесі актуалізації знань, умінь і навиків, під час перегляду демонстраційного матеріалу, під час закріплення знань і вмінь, учні беруть активну участь і отримують певні бали. До балів за теоретичний матеріал додаються бали за практичну роботу та бали за завдання на випередження і виставляється суматорний (загальний бал) за роботу на уроці. При оцінюванні учнівських практичних робіт звертається увага на: оригінальність, правильність виконання композиції, та закінчений вигляд. Найкращі роботи демонструються.

 

         Практичне застосування знань та вмінь.

Вчитель. Свої знання про монументальний живопис, про його види, про вітраж; а також вміння отримані на уроці можна використати в різних напрямках. Наприклад: для оформлення інтер’єру власної кімнати; для створення  цікавого подарунку; для створення прикраси  т. д.

 

         Підсумок.

Вчитель. Ви дізналися з даного уроку, що таке вітраж, як він виник і як розвивався, які можуть бути вітражі і як їх виготовляти. Отже, для вас цей урок став відкриттям нового та незнаного про монументальне мистецтво живопису.

 

VІІІ. Домашнє завдання

Для усіх учнів класу:

принести необхідні матеріали та інструменти.

Для доcлідників.

Підготуйте історичну довідку та презентацію про творчість та життя Катерини Білокур

 

 

 

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Google Buzz
Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *