Завдання: 1. Знайомити учнів із законами повітряної перспективи; розширити їх знання про пейзажний жанр в образотворчому мистецтві, вчитися передавати простір.
- Розвивати спостережливість, зорову пам’ять, уміння вирішувати загальний і колірний стани пейзажу; виробляти зоровий досвід помічати обумовлені кольори, відпрацьовувати передачу колірних відмінностей об’єктів пейзажу, розвивати навички роботи в команді.
- Виховувати в учнів емоційне ставлення до природи, почуття любові до Батьківщини.
Обладнання: матеріали: фарби (акварель, гуаш), фломастери, кольорові олівці, пензлі, рисунки із зображенням пейзажів (незавершені) для роботи в групах;
зоровий ряд: репродукції: Вінсент Ван Гог «Жнива», Ісак Левітан « Літо», «Золота осінь», Іван Шишкін «Дорога у парку. Туман», Архип Куїнджі «Рання весна». Фотографії із зображенням природи, які демонструють повітряну перспективу
музичний ряд: «Пори року» П. Чайковського та А. Вівальді.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-тренінг
Хід уроку
І. Вступна частина
- Налаштування
Учні заходять у клас під музику та стають у коло. Створення позитивної емоційної атмосфери. Вправа «Усмішка». Кожен потискає руку сусіду з привітанням та посмішкою.
Слово вчителя.
На попередньому уроці ми об’єдналися в групи тож будь ласка займіть свої місця.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти.
Тож гаразд, часу не гаємо.
І урок розпочинаємо!
- Повторення правил роботи у групах
- Зворотній зв’язок
Повторення жанрів живопису
Гра «Відгадай»
Якщо бачиш на картині
Склянку чаю на столі,
Чи компот в склянім графині,
Чи троянду в кришталі,
Може, й керамічну вазу,
Або грушу, або торт,
Навіть все оце відразу,
Знай, що це є – натюрморт.
Якщо бачиш, що з картини
Жінка дивиться на вас,
Чи мужчина у камзолі,
Чи моряк, чи верхолаз,
Може, учень-першокласник,
Що трима в руках букет,
Знайте, діти, ця картина
Називається — портрет.
Якщо бачиш на картині
Намальована ріка,
Чи ялинка в білій шубці,
Чи на полі два бика,
Може, навіть, на узліссі
Побудований намет,
Звісно ж, ця картина зветься
Не інакше як – пейзаж.
- Оголошення теми уроку.
Головним об’єктом вивчення уроку буде сама природа, але відбита не на фотографії, а створена художником. І звучить вона так:
«Пейзажний жанр. Повітряна перспектива. Пейзаж рідного краю».
Сьогодні на уроці ви познайомитеся із законами повітряної перспективи та створите пейзаж у якому покажете красу рідного краю та за допомогою художніх засобів спробуєте передати простір.
Вправа «Очікування»
На стікерах учасники групи повинні написати, а потім озвучити свої очікування від уроку та прикріпити їх на березі «Сподівань» на плакаті.
ІІ. Основна частина
- Теоретичний блок.
Слово вчителя.
Відомий російський художник А. Саврасов говорив: «Без повітря немає пейзажу, скільки берізок або ялин не саджай, що не вигадуй, якщо повітря не напишеш – виходить, пейзаж поганий.» Як же художникові вдається передати на полотні враження неосяжної глибини, далечі, величезного простору, заповненого повітря? Без знань перспективи не можна створити пейзаж.
Що таке перспектива? Використовується мозковий штурм – метод опитування, за якого приймаються будь які відповіді. Кожну пропозицію приймають і записують на дошці. Висновок: Перспектива -— це точна наука, за допомогою якої художник передає всі предмети навколишньої дійсності, що попадають у поле зору, такими, якими їх сприймає наше око.
Сучасні прийоми і засоби об’ємного зображення споруд і всього навколишнього середовища — це результат багатовікового творчого процесу.
Споконвіку людину цікавила зміна величини форми і кольору предметів залежно від їх положення в просторі.
Перспективне зображення постійно удосконалювалося. Правильна в сучасному розумінні передача об’ємів на площині не була властива мистецтву стародавнього світу. Тільки в епоху Відродження відкриваються закони, які є основою сучасної науки про перспективу. Леонардо да Вінчі, Дюрер, Альберті, Віньола — кожний із них зробив неоціненний вклад у передачу перспективних зображень протягом XV—XVI ст. Розвиток науки і живопису, прагнення до реалістичної передачі навколишньої дійсності обумовили появу прийомів правдивого зображення натури. Не випадково Леонардо да Вінчі називав живопис матір’ю перспективи. Слово «перспектива» в перекладі з латинської мови означає «бачити наскрізь».
Принципи побудови перспективи, закладені майстрами Відродження, удосконалюючись, міцно увійшли в сучасну науку про перспективу.
Повітряна перспектива характеризується зникненням чіткості і ясності обрисів предметів у міру їхнього видалення від очей спостерігача. При цьому дальній план характеризується зменшенням насиченості кольору (колір втрачає свою яскравість, контрасти світлотіні пом’якшуються), таким чином — глибина здається більш світлою, ніж передній план. Повітряна перспектива пов’язана із зміною тонів, тому вона може називатися також і тональної перспективою. «Речі на відстані, — писав Леонардо да Вінчі, — здаються тобі двозначними і сумнівними; роби і ти їх з такою ж розпливчатістю, інакше вони у твоїй картині здадуться на однаковій відстані … не обмежуй речі, віддалені від ока, бо на відстані не тільки ці кордони , але і частини тіл невідчутні «. Великий художник зазначив, що віддалення предмета від ока спостерігача пов’язане зі зміною кольору предмета. Тому для передачі глибини простору в картині найближчі предмети повинні бути зображені художником в їх власних кольорах, віддалені набувають синюватий відтінок, «… а самі останні предмети, в ньому видимі, як, наприклад, гори внаслідок великої кількості повітря, що знаходиться між твоїм оком і горою , здаються синіми, майже кольору повітря … «.
Висновок:
- Усі ближні предмети сприймаються чітко, з багатьма деталями й фактурою, а віддалені – узагальнено, без подробиць;
- Контури ближніх предметів чіткі, а віддалених – м’які;
- На великій відстані світлі предмети здаються темнішими, а темні – світлішими;
- Усі близькі предмети мають контрастну світлотінь і здаються об’ємними, усі далекі – слабко виражену світлотінь і здаються пласкими.
- Кольори усіх віддалених предметів стають менш насиченими і набувають кольору повітряного серпанку – блакитний, фіолетовий;
- Усі ближні предмети здаються багатобарвними, а віддалені – одноколірними.
- Руханка
Чи знаєте ви, що солдат на варті стомлюється більше ніж у поході? Чому? Це тому що його тіло тривалий час перебуває у нерухомому стані.
Вчитель промовляє, а учні повторюють за ним тільки рухи.
Травичка низенька-низенька,
Дерева високі-високі,
Вітер дерева колише-гойдає,
То вліво, то вправо їх відхиляє,
То вперед, то назад,
То вниз нахиляє.
Птахи летять-відлітають.
- Практичний блок
- Інтерактивний метод «Світська розмова»
Учні в групи аналізують твір з точки зору колориту, емоційно-смислового задуму композиції, засобів вираження Репліки учнів починаються словами: «Вельмишановні, а знаєте Ви, що…». Щоб учням було легше працювати кожна група отримує картку з опорними фразами
Опорні фрази
Перед нами живописне полотно «………………………….», із зображенням …
Цю картину написав відомий художник ………………..
Створена вона у ………..році
За жанром — це …………
Для передачі простору художник:…
- на першому плані………………………………………………..
- на другому плані ………………………………………………….
- на дальньому плані ………………………………………………
Картина, написана багато років тому, і сьогодні вражає глядачів.
Завдання для першої групи: Іван Шишкін «Дорога у парку. Туман»
Завдання для другої групи: Вінсент Ван Гог «Жнива»
Завдання для третьої групи: Ісак Левітан « Літо»
Завдання для четвертої групи: Ісак Левітан «Золота осінь»
Завдання для п’ятої групи:Архип Куїнджі «Рання весна»
- Створення пейзажу рідного краю
Це творчості час, фантазії час.
Цікаве завдання чекає на вас
Завдання групам: за допомогою різних художніх матеріалів та використовуючи знання законів повітряної перспективи передати простір.
Художні матеріали для першої групи: гуаш.
Художні матеріали для другої групи: акварельні фарби у поєднанні з милом.
Художні матеріали для третьої групи: фломастери, кольоровий папір.
Художні матеріали для четвертої групи: кольорові олівці, пастель.
Художні матеріали для п’ятої групи: гуаш. Техніка друкування.
ІІІ. Підведення підсумків
Презентація виконаних робіт.
- Зворотній зв’язок
Продовжити фразу: «На цьому уроці я…»
Вчитель пропонує учням перенести стікери із зображенням човників до берега звершень якщо їхні сподівання справдилися.
- Домашнє завдання